Planetree en gastvrijheid

RicottiOrkestPlanetree bij het HagaZiekenhuis komt in velerlei vormen tot uiting in de aanvullende zorg. Bijvoorbeeld met een nieuwjaarsconcert in de hal door het Ricciotti ensemble.

In het Juliana Kinderziekenhuis lezen professionele acteurs Bed time stories voor. Leuk en goed voor de taalontwikkeling van onze jonge patiënten. Met het Koorenhuis is het project Beter van kunst uitgevoerd. Docenten van het Koorenhuis, het kunstencentrum voor Den Haag en de Haagse regio, begeleiden onze patiënten bij de creatieve activiteiten. Ze kunnen daarbij kiezen uit drie kunstvormen: haga-beeldendbeeldende kunst, schrijven en muziek. De docent bezoekt de patiënt met een kar vol benodigdheden: de zogenoemde kunstkar. De kunstactiviteiten aan het bed zijn in 2014 op alle afdelingen in de volwassenenzorg gerealiseerd. Door creatieve afleiding is het verblijf in het ziekenhuis meer ontspannen. Lees hier meer over via Planetree bij HagaZiekenhuis.

Onze medewerkers die dagelijks contact hebben met patiënten, volgden speciale trainingen in gastvrijheid. Tijdens de training ervaren zij wat het betekent om patiënt te zijn. Inmiddels heeft ruim de helft van het aantal medewerkers de training in gastvrijheid gevolgd.

Bijeenkomsten voor patiënten
foto-Dag-van-de-beroerte-1Naast de reguliere informatiebijeenkomsten voor onze patiënten hielden we in het HagaZiekenhuis dit jaar regelmatige thema- en voorlichtingsbijeenkomsten. Bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen en vrouwen in de overgang. Maar ook interactieve bijeenkomsten zoals Look Good Feel better, een workshop uiterlijke verzorging voor patiënten met chemotherapie, en de ‘Draag-Weer-Wit-Week’. Verder werd aangesloten bij landelijke acties zoals de Week van de Schildklier, de Dag van de Beroerte en Dress Red Day en Wereld Diabetes Dag. Het IVF-team hield een informatieavond over de vruchtbaarheidsbehandelingen IVF en ICSI. Samen Look-Good-Feel-Bettermet Reinier de Graaf en de Vereniging van Hoofdpijnpatiënten werd voorlichting gegeven over migraine en clusterhoofdpijn. Het HagaZiekenhuis etaleerde zijn nieuwbouw tijdens de Dag van de Bouw en was gastheer voor scholieren/studenten tijdens de ‘Beroependate Straling, Verpleegkunde en OK’, georganiseerd door Volg je hart.

Voor inwoners van de wijk Loosduinen én voor patiënten en medewerkers van het HagaZiekenhuis hield het Gemeentemuseum Den Haag aan de Stadhouderslaan een speciale avondopenstelling. Op 21 mei was het museum gratis toegankelijk. De avondopenstelling werd door het HagaZiekenhuis en het Gemeentemuseum samen georganiseerd.

klasIn de klas
Leerlingen van de basisschool De Kameleon in ‘s-Gravenzande kregen bezoek van onze verpleegkundigen Roland Dekker en Angela van Woning van het Hartcentrum. Ze kregen uitleg over hoe het ziekenhuis werkt en wat je er zoal tegenkomt. De leerlingen vonden het spannend en leuk tegelijk.